رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، از محل ذخایر اورانیوم غنیشده ایران اطلاع دارد اما میزان دقیق آن را نمیداند. او میگوید ذخایر در همان مکانی است که یک سال پیش در جنگ دوازدهروزه مورد حمله قرار گرفته و آسیب فیزیکی دیده است. گروسی تأکید میکند دسترسی به این ذخایر که به صورت گاز در سیلندرها ذخیره شده، بسیار دشوار است و ممکن است باعث آلودگی شود. این موضوع در حالی مطرح میشود که سرنوشت ذخایر اورانیوم غنیشده ایران یکی از موضوعات اصلی مذاکرات ایران و آمریکا برای دستیابی به تفاهمنامه پایان جنگ محسوب میشود.
رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی میگوید این نهاد از محل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اطلاع دارد. این سخنان در حالی بیان میشود که سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به یکی از موضوعات اصلی مذاکرات بین ایران و آمریکا برای دستیابی به یک تفاهمنامه برای پایان جنگ تبدیل شده است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه «اسکای نیوز» گفت که این نهاد به «اندازهای که باید» در مورد ذخایر اورانیوم غنیشده ایران اطلاعات ندارد اما از محل این ذخایر اطلاع دارد. او گفت که ذخایر اورانیوم غنیشده ایران در همان محلی است که یک سال پیش هنگام جنگ ۱۲ روزه بوده است. رافائل گروسی افزود که مراکز هستهای ایران مورد حمله قرار گرفتند و «آسیب فیزیکی قابل توجهی» دیدند.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت که ممکن است اکنون موضوع نحوه دسترسی به ذخایر اورانیوم غنیشده ایران مطرح باشد. رافائل گروسی تاکید کرد که اورانیوم غنیشده ایران «به شکل گاز در سیلندرهایی» ذخیره شده است. مدیرکل آژانس افزود که کار با این ذخایر هرچند غیرممکن نیست اما «بسیار دشوار» است. به گفته او این ذخایر به طور بالقوه ممکن است باعث آلودگی شوند.
دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا تاکنون بارها تاکید کرده است که ایران باید ذخایر اورانیوم غنیشده خود را که او از آن به عنوان «غبار هستهای» یاد میکند یا تحویل دهد و یا تحت نظارت نهادهای بینالمللی با از بین بردن و رقیق سازی آن موافقت کند.
رافائل گروسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی ایران اورانیوم غنیشده مذاکرات ایران و آمریکا




